Skip to Content

דיאליזה- הפרעות בתפקודי הכליות

2016 דצמבר 5 / ה' כסלו ה' אלפים תשע"ז

למי מיועד הטיפול בדיאליזה ?
כ-10% מהאוכלוסיה המבוגרת בישראל סובלת מהפרעה כלשהיא בתפקוד הכליה. באחוז קטן הפרעות אלו מתפתחות עד לכשל בתפקוד הכליה . בכל שנה מגיעים כ-1400 חולים לכדי אי ספיקת כליות סופנית , – וזקוקים לטיפול בדיאליזה. בארץ מטופלים כ-7,000 חולים בדיאליזה, מחציתם בגלל סוכרת וכ-25% בגלל יתר לחץ דם (הגורמים הדומיננטים ביותר למחלות כליה).
הטיפול בדיאליזה מיועד לחולים שכליותיהם חדלו לתפקד כתוצאה מאי ספיקת כליות חדה או כרונית. החולים באי ספיקת כליות כרונית מקבלים טיפול בדיאליזה לפחות 3 פעמים בשבוע.

חולי כליות מגיעים כ-3  פעמים בשבוע לטיפול. ושוהים במכון למשך כ-5 שעות, שמתוכם החולה מחובר לדיאליזה כ4 שעות. דבר הגוזל נתח גדול מהיום. הצורך להגיע ליחידת הדיאליזה, הרחק מהבית, מספר פעמים בשבוע, מהווה טרחה והוצאה כספית לחולה ומשפחתו.
חולים במחלות כליות מהקהילה החרדית פנו למעיני הישועה בחיפוש אחר מקום שיתן מענה לדרישותיהם בטיפולי דיאליזה בסביבה מוכרת המכבדת את ההלכה והמסורת. לטענת מטופלים רבים, הנסיעה לקבלת טיפול בבתי חולים שדרך ההתנהלות בהם זרה לאוכלוסיה – מהווה בנוסף, גם מטרד רוחני.
מחקרים בנושא פסיכונוירואימונולוגיה (=יחסי גוף נפש), הוכיחו כי חולה צריך להיות רגוע בעת טיפול רפואי, והימצאותו בסביבה התואמת את השקפת עולמו, מיטיבה את דעתו, מרגיעה ומביאה לתוצאות טיפול טובות יותר.
לאור האמור, הקמת מרכז לטיפולי דיאליזה בקרבת מקום לקהילה היא בעלת חשיבות עליונה. לכן הוקם במרכז הרפואי מעיני הישועה מכון נפרולוגיה שבו 16 עמדות דיאליזה.

 

המבנה הוקם במרחב מוגן בהתאם לדרישות פיקוד העורף ומשרד הבריאות.

 

מבנה הכליות
הכליות הינן זוג איברים דמויי שעועית הממוקמות קרוב למרכז הגב מתחת לצלעות. אורך כל כליה נע בין עשרה לשנים עשר ס"מ ומשקלה בין 100 ל-120 גרם. עשרים אחוז מהדם הנדחף ע"י הלב בכל פעימה עובר דרכן, ובמהלך היום, כל הדם עובר דרך הכליות עשרות אלפי פעמים.
תפקיד הכליות כולל סילוק חומרים בלתי רצויים, וויסות כמות המים בגוף, ומלחים מסוימים בגוף (נתרן, אשלגן, סידן ,זרחן ואחרים) וכן הפרשת הורמונים מסוימים.
פעילות הכליה
כל כליה מורכבת מכמיליון יחידות הנקראות נפרונים. הנפרון מתחיל עם פקעת (גלומרולוס)  של כלי דם כל פקעית מתחברת לצינורית (אבובית) ארוכה המורכבת מחלקים שונים. ביציאה מהכליה כל הצינוריות מתחברות. רשת של כלי דם מקיפה את הצינוריות.
ניתן לראות המחשה של הנפרון בתמונה הבאה.

דיאליזה - תפקודי כליה

הדם המגיע לכליה נכנס לגלומרולוס, בו כ20% מהנסיוב עובר סינון. למעשה עוברים סינון מים, חומרי פירוק ומלחים שונים. סה"כ כ 180 ליטרים של נוזל מופרדים מהדם במשך 24 שעות ע"י סינון זה. הנוזל זורם בצינוריות בהן יש ספיגה של מים ומלחים עד שבסיום מופרשים כליטר עד שני ליטרים של נוזל (שתן) ביממה יחד עם חומרי פירוק ומלחים מסוימים. מערכת זו מאפשרת שמירת האיזון במים ומלחים והפרשה של החומרים הלא רצויים. האיזון הנכון בין אותם כימיקלים ומינרלים חשוב לקיום חיים תקינים. עודף או חסר בחומרים השונים עלולים לגרום נזקים.
תפקיד נוסף של הכליה, הוא בשמירה על איזון לחץ הדם, ע"י מנגנון  הכולל חיישנים ומערכת תגובה. כלומר: כאשר לחץ הדם בעורק יורד, הכליה מגיבה על ידי הפרשת חומרים המעלים את לחץ הדם ולהיפך.

אי ספיקת כליות
מחלות הכליות פוגעות בנפרונים וגורמות להם לאבד את היכולת לסנן את הדם ולבצע את הוויסות בצורה תקינה. נזק לנפרונים יכול להתרחש לעיתים במהירות ולפעמים בצורה כרונית במשך מספר שנים. לרוב, מתרחש הנזק בשתי הכליות בו זמנית.
בין הסיבות  הגורמות למחלת כליות ניתן למנות: דלקת בכליות, בדרך כלל כתוצאה מהפרעות במערכת החיסון. זיהום בכליות, מחלת כליות תורשתית, חסימה בדרכי השתן על ידי אבנים או גורמים אחרים. חבלה בכליות, היסטוריה משפחתית  של מחלות כליה ויתר לחץ דם, מהווים גורמי סיכון. העישון גם מהווה גורם סיכון להתקדמות מחלות כליה.

 

 

 

רוצה לשמוע עוד על המכון ?
פרטים נוספים ניתן לקבל במזכירות המכון בטלפון :
03-6153742

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה