Skip to Content

בקע אצל ילדים ותינוקות

2016 נובמבר 22 / כ"א חשון ה' אלפים תשע"ז
הורים שמזהים בליטה אצל התינוק, באיזור הטבור או המפשעה, נכנסים ללחץ. כאשר רופא הילדים מאבחן "בקע", הדאגה שלהם גוברת. למעשה, מדובר בתופעה שכיחה ביותר, המתרחשת אצל שלושה עד חמישה מכל מאה תינוקות. ד"ר בוריס אורקין, כירורג ילדים בכיר ומנהל היחידה לכירורגיית ילדים במרכז הרפואי "מעיני הישועה", מפרט על סוגי הבקעים בתינוקות ועל הטיפול בהם
- ,

מוטי, תינוק חייכני ורגוע, נולד בריא ושלם למעט צהבת קלה שדעכה במהירות. הוא עלה יפה במשקל, אולם כחודש לאחר הלידה, הגיעו ההורים הטריים מבוהלים אל רופא הילדים.

 

"הילד אוכל בס"ד מצויין, אבל משהו לא בסדר אצלו בבטן", דיווחו בחשש. למעשה, ההורים כלל לא היו מודעים שמדובר בבעיה כלשהי, עד שהסבתא הגיעה לביקור. "כשאמא שלי חיתלה את הקטן, הוא פרץ בבכי – ואז היא הבחינה בבליטה בטבור", מספרת אלישבע ח', האם. "אנחנו לא ממש שמנו לב לדבר ולא העלינו על דעתנו שזה משהו יוצא דופן, זה התינוק הראשון שלנו…"
הסבתא המנוסה, שגידלה שלושה עשר ילדים משל עצמה, קלטה מייד שמדובר ב"בקע" – ושילחה את הזוג בדחיפות לרופא. להפתעתם, הוא אמנם אישר שמדובר בבקע טבורי – אולם שלח אותם חזרה לביתם. "אין צורך לעשות שום דבר, הבקע ייעלם מעצמו", הסביר להם. הוא אפילו לא טרח להפנות אותם למומחה. רק הפטיר שיבואו בגיל שלוש לביקורת…
בני הזוג ח' נותרו מבולבלים וחרדים. "שאלתי וביררתי והבנתי שבקע אצל תינוקות צריך לנתח כמה שיותר מהר. האם כדאי לפנות לקבל חוות דעת נוספת?"

 

ישנם שני סוגים של בקע אצל תינוקות- בקע טבורי ובקע מפשעתי
ד"ר בוריס אורקין, מנהל היחידה לכירורגיית ילדים במעיני הישועה, מרגיע: "ישנם שני סוגים של בקע אצל תינוקות: בקע טבורי ובקע מפשעתי. בקע טבורי הוא מולד, נפוץ אצל תינוקות ואינו מסוכן. לרוב, הוא נעלם מעצמו עד גיל שנה, אך לעיתים אורך זמן רב יותר עד שהוא נסגר מעצמו. לעומת זאת, בקע מפשעתי עשוי לגרום להסתבכות – וכאשר מגלים אותו, מנתחים את התינוק ללא תלות במשקל או בגיל".
היחידה החדשה לכירורגיית ילדים
ד"ר בוריס אורקין, מבכירי המומחים לכירורגיית ילדים בישראל ועד לאחרונה מנהל מחלקת כירורגיית ילדים ב"קפלן", החל בימים אלה לנהל את היחידה החדשה לכירורגיית ילדים במרכז הרפואי מעיני הישועה. "הצורך בכירורגיית-ילדים במעיני הישועה הוא טבעי ומתבקש", מסביר ד"ר אורקין.

 

"כידוע בני ברק היא 'עיר הילדים'… עיר צעירה עם ריבוי ילדים חייבת מענה כירורגי. בנוסף, מדי שנה נרשמות במעיני הישועה כ- 12 אלף לידות. התפילה שלנו היא שכמובן לכל יולדת יוולד תינוק בריא ושלם, אך במספר כה גדול של יילודים יש יותר מקרים של פגים ושל מומים מולדים. חייב להיות מענה זמין בתוך בית החולים, בכדי שלא יצטרכו להעביר יילודים למקום אחר. אין צורך להסביר מדוע כה חשוב להורים ולמשפחות לקבל מענה כירורגי מקצועי 'קרוב לבית' ובאווירה המותאמת לציבור החרדי".

 

בקע טבורי או בקע מפשעתי ?
בקע הוא תופעה שכיחה מאוד בקרב תינוקות. על פי הסטטיסטיקה, בקע מופיע בקרב כ- 3% מהיילודים. אצל פגים השכיחות גבוהה בהרבה – כ 30% מהפגים נולדים עם בקע.
בקע טבורי הוא הפחות שכיח מבין הבקעים השונים. בקע טבורי הוא אחד מהמומים המולדים בתינוקות, הוא מתרחש כאשר תעלת הטבור (שדרכה עובר חבל הטבור) אינה נסגרת לפני הלידה. אם הפתח שקיים בשרירי מרכז הבטן אינו סגור לגמרי, רקמות בחלל הבטן (רקמת מעי או שומן) יכולות לפרוץ החוצה דרך הפתח.
ד"ר בוריס אורקין: "בקע טבורי גורם לבליטה סמוך לטבור, לעיתים הבליטה מובחנת רק כאשר התינוק משתעל או בוכה. כאמור, בקע טבורי אינו גורם בדרך כלל לנזקים או לסיבוכים והוא נעלם מעצמו עד גיל שלוש-ארבע. אנו מעדיפים שהבקע ייסגר מעצמו, כי אז הוא נסגר בצורה טובה יותר. במקרים שבהם הבקע לא נעלם עד גיל זה, יש צורך בהתערבות כירורגית. סיבוך מבקע טבורי מתרחש במקרים נדירים".
מה קורה אם הבקע הטבורי לא נסגר מעצמו?
"בגיל ארבע, אם הבקע לא נסגר, רוב הילדים עוברים ניתוח. למה אי אפשר להשאיר את הבקע שייסגר בעתיד? לא מקובל להשאיר חורים בדופן הבטן… הבקע עלול לגדול מתי שהוא, בייחוד כשמדובר בבנות – שיגדלו להיות אמהות. גם אצל בנים, הבקע עלול לגדול כתוצאה מספורט. ובמקרים נדירים כאמור הבקע עלול להסתבך ויכולה להתרחש כליאת מעיים בבקע הטבורי".

בקע מפשעתי שכיח יותר וכאמור, מצריך ניתוח לתיקון הבעיה. הניתוח אמור להתבצע בהקדם האפשרי, ללא המתנה, בשל סכנת כליאה של הבקע. מומלץ לא לחכות, על מנת להקדים רפואה למכה ולמנוע מצבים שבהם הבקע מסתבך. על פי הנתונים הסטטיסטיים, כ- 25% מהבקעים המפשעתיים מסתבכים בכליאה של רקמות בתוך הבקע!
כיצד מתגלה הבקע?
ד"ר בוריס אורקין: "ההורים מבחינים בבליטה או בנפיחות באיזור המפשעה, לרוב בזמן בכי או שיעול. הם פונים לרופא שממשש את הבקע. לאחר שהבקע מתגלה, יש לפנות לכירורג ילדים שמאשר את האבחנה. לרוב אין צורך בבדיקות נוספות, די בהסתכלות ובבדיקה גופנית, אלא אם כן יש קושי באבחנה ויש צורך בבדיקות נוספות".

ישנם הורים שמקבלים המלצות שגויות להמתין ולעקוב, בתקווה שהבקע ייסגר  – אבל אין דבר כזה! חשוב לי להדגיש כי הטיפול צריך להיות מהיר, כדי שלא נגיע לסיבוכים שיצריכו ניתוח חירום".
הניתוח עצמו הוא ניתוח שכיח ביותר. "תיקון הבקע נעשה בשיטה הפתוחה, דרך חתך קטן במפשעה. איננו משתמשים בשיטת הלפרוסקופיה לתיקון בקע מפשעתי בילדים, שכן אין בה כל יתרון. הניתוח הפתוח הוא המקובל והמוכר. זהו ניתוח קצר, ללא בעיות, מבוצע במספרים גדולים ולמעשה, זהו הניתוח הנפוץ ביותר בכל יחידה כירורגית לילדים.

 

האם הבקע עשוי לחזור בעתיד?
ד"ר אורקין: "שיעור החזרות של בקע מפשעתי אצל ילדים הוא מאוד נמוך. אמנם כידוע יש שיעור גבוה של חזרות בבקעים מפשעתיים אצל אנשים מבוגרים, אבל לא מדובר באותה בעיה. רק השם דומה. המנגנון של בקע אצל ילדים שונה לחלוטין מבקע אצל מבוגרים. בילד מדובר בבקע מולד, זהו בקע מפשעתי בלתי ישיר ואילו במבוגרים זהו בקע מפשעתי ישיר.

אגב, דווקא כשמדובר בבקע טבורי, בניגוד לבקע מפשעתי שיעור החזרות גדול יותר – כאחוז עד שניים. לעיתים הבקע חוזר בסמוך ללידות. בכלל, מקובל לחשוב שבקע אצל נשים לפני לידה הוא בקע שפוספס בגיל הצעיר. לעיתים וזהי הפעם הראשונה להופעה של הבקע, ולעיתים הבקע לא הובחן עד אז ובתקופה שלפני הלידה הוא בולט יותר".

 

במה כרוך הניתוח?
ד"ר אורקין: "הניתוח מבוצע בהרדמה כללית. אנו מבצעים חתך קטן בעור, מתקנים את הבקע ותופרים אותו על מנת לסגור את הפתח. התפרים נמסים ואין צורך להסיר אותם לאחר מכן. זהו ניתוח קצר, שלרוב אינו כרוך בבעיות.  מרבית הילדים משתחררים לביתם כעבור זמן קצר. ההחלמה די מהירה בס"ד. רפואה שלמה!"
שאלות שהורים שואלים לפני הניתוח של הילד
הילד אמור לעבור ניתוח? לא רק הוא חושש. גם ההורים לחוצים וחרדים.  ד"ר בוריס אורקין, כירורג בכיר ומנהל היחידה לכירורגיית ילדים ב"מעיני הישועה" עם תשובות לשש שאלות שהורים נוהגים לשאול, לפני הניתוח.
צום? איך נתמודד עם זה?
תשובה:
במקרים רבים, ניתנת להורים הוראה גורפת להקפיד על צום לפני הניתוח, עוד מהלילה הקודם. איך אפשר לעמוד בזה? הם שואלים. ד"ר בוריס אורקין מציג את ההנחיות: צום לפורמולה ולכלכלה רגילה – 6 שעות לפני הניתוח.  להנקה – 4 שעות. לילדים ששותים – מותר לשתות מים עם סוכר, עד שעתיים לפני הניתוח. איך נתמודד? זוהי בעיה רגשית, לא ממשית. תרגיעו את הילד, תסיחו את דעתו. לא מדובר בסבל, ואין סיבה לסכן ילד בניתוח. כן כן, מדובר בסיכון ולכן אל תנסו לעקוף את הכללים. צום לפני ניתוח – אינו נתון לויכוח!

 

איך להתכונן לניתוח?
תשובה:
טעות רווחת של הורים היא להעלים מהילד את המידע על הניתוח, בניסיון לגונן עליו. מחקרים מראים שדווקא מתן מידע ברור ואמיתי, עשוי להפחית את החרדות והפחדים אצל הילד. אם תגידו, "זה לא יכאב", הוא פשוט לא יאמין. אמרו לו: "הדקירה תכאב לרגע, ואחר כך תרגיש טוב יותר".
היעזרו בצוות
חלפו הימים שבהם הצוות הרפואי התעלם ממצוקותיהם של המטופלים. כיום, צוותים רפואיים אמורים להיות קשובים ומבינים ואף מודרכים בהתמודדות עם חרדות ופחדים. בקשו מהצוות כלים לעזרה ולהתמודדות לקראת הניתוח.

 

האם ההרדמה לא מסוכנת?
הרדמה בילדים נשמעת מאיימת אפילו יותר. ד"ר אורקין מרגיע: ההרדמה מאוד בטוחה, הסיכון היחסי אינו גבוה יותר בגיל 24 שעות שנים או בגיל 74… חשוב לציין שבהרדמת ילדים עוסקים לרוב מרדימים בעלי ניסיון מיוחד בתחום, הילדים מנוטרים לאורך כל הניתוח ע"י צוות מיומן. בעזרת ד' אין מקום לדאגה מיוחדת
כשהילד מקבל חום יום לפני
נגיפי חורף, שלשולי קיץ, מה עושים אם הילד מפתח חום או מחלה כלשהי יומיים לפני הניתוח? ד"ר אורקין נחרץ: ילד חייב להגיע לניתוח כשהוא בריא לחלוטין. אם הילד לוקה במחלת חום או בשפעת, ניתוח מתוכנן יידחה עד שיחלים. ניתוחים דחופים כמובן מבצעים גם בנוכחות מחלת חום. ההחלטה היא סיכון מול תועלת. במידה והילד קיבל טיפול אנטיביוטי – מקובל להמתין בין שבוע לשבועיים עד לאחר שנהיה בריא לחלוטין.

 

האם להפסיק מתן תרופה/ ויטמינים?
לא מפסיקים טיפול תרופתי, כמובן בהתייעצות עם המנתח והצוות. נטילת תרופות מותרת לפני הניתוח עם כמות מזערית של מים. מתן תכשירי ויטמינים, ברזל וכדומה – אינו מפריע, אך גם ניתן לדלג עליהם ללא בעיה.

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה