Skip to Content

אבנים בכיס המרה

על פי הסטטיסטיקה, כרבע מהאוכלוסיה בעולם המערבי יפתחו אבנים בכיס המרה. עם זאת, כאשר אבני מרה אינם סימפטומטיות - כלומר, האדם אינו מפתח סימפטומים בעייתיים, ניתן לחיות עם אבני המרה ללא בעיה

2017 מרץ 8 / י' אדר ה' אלפים תשע"ז

אבנים בכיס המרה הינן תופעה נפוצה ביותר, בייחוד אצל נשים, המצריכה לרוב טיפול מיידי באמצעות ניתוח להסרת כיס המרה. בעבר היה מקובל לחשוב שהמחלה מופיעה בסביבות גילאי 40-50 ושכיחה אצל נשים שילדו מספר ילדים, עם עודף משקל, וממוצא מזרח אירופאי. אלא שכיום אנו רואים באוכלוסיה המטופלת שכיחות גבוהה של אבנים בכיס המרה בקרב נשים צעירות, מכל התפוצות וללא מאפיינים מיוחדים

אבנים בכיס המרה

מהו כיס מרה ?

כיס המרה הוא איבר קטן הנמצא סמוך לכבד ומשמש כמאגר של מיצי המרה המיוצרים בכבד. לאחר ארוחה, כיס המרה מתכווץ והמרה מופרשת אל דרכי המרה ומשם לדרכי העיכול. תפקידה של המרה הוא לפרק שומנים ורכיבים נוספים מהמזון

כיס המרה הוא איבר קטן הנמצא סמוך לכבד ומשמש כמאגר של מיצי המרה המיוצרים בכבד. לאחר ארוחה, כיס המרה מתכווץ והמרה מופרשת אל דרכי המרה ומשם לדרכי העיכול. תפקידה של המרה הוא לפרק שומנים ורכיבים נוספים מהמזון. מיצי המרה מכילים חומרים כמו כולסטרול, מלחים וסידן, שעשויים להתגבש ולהפוך ל"אבנים" הנוצרות בתוך כיס המרה או בצינורות המרה. גודל האבנים עשוי להיות בין מילימטרים בודדים למספר סנטימטרים.

לא ידוע בוודאות מה גורם להיווצרות של אבני מרה. אבני מרה עלולות לגרום לחסימה של דרכי המרה או של הכיס עצמו, וכתוצאה מכך – להתנפחות של הכיס והופעת כאבים חזקים המלווים בבחילות, הקאות ולעיתים גם חום. חסימת דרכי המרה עשויה לגרום לצהבת קשה ואף לדלקת בלבלב שעלולה להגיע לכדי סיכון החולה. הטיפול המקובל הוא הסרת כיס המרה באמצעות ניתוח כירורגי, שהוא אחד הניתוחים הנפוצים ביותר במחלקה הכירורגית.

על פי הסטטיסטיקה, כרבע מהאוכלוסיה בעולם המערבי יפתחו אבנים בכיס המרה. עם זאת, כאשר אבני מרה אינם סימפטומטיות – כלומר, האדם אינו מפתח סימפטומים בעייתיים, ניתן לחיות עם אבני המרה ללא בעיה. אבני מרה עשויות להתגלות באקראי, כאשר המטופל עובר בדיקת אולטרה סאונד לצורך אחר. במידה והאבנים אינן גורמות לאי נוחות או לכאבים, אין צורך לבצע ניתוח. לעומת זאת, כאשר האבנים הינן סימפטומטיות, והחולה סובל מכאבים בעקבות ארוחה כבדה, יש צורך בטיפול.

ניתוחי כיס מרה הינם כיום ניתוחים פשוטים וקלים יחסית, כתוצאה מהשימוש בשיטה הלפרוסקופית – ניתוח ללא פתיחת הבטן. בשיטה זו ניתן להסיר את כיס המרה בשלמותו ללא צורך בניתוח פתוח. לעיתים רחוקות יש צורך לבצע את כריתת כיס המרה בניתוח פתוח, משיקולים רפואיים בשל מצבו של החולה.

כיצד מבוצע הניתוח?

מהם הסימנים לאבנים בכיס המרה ?

כאשר אחרי כל ארוחה כבדה, הכוללת מזונות מטוגנים או שומניים, מופיעים כאבים, יש מקום לחשד שמדובר באבנים בכיס המרה

הניתוח הלפרוסקופי מבוצע באמצעות מספר חתכים זעירים שדרכם מוחדרים מכשירי הניתוח והמצלמה המאפשרת למנתח לצפות בנעשה בתוך חלל הבטן. הניתוח מבוצע בהרדמה מלאה, נמשך בממוצע עד שעה ואפילו פחות מכך, אלא אם מדובר במקרה מורכב.

יתרונות הניתוח הלפרוסקופי הם הפחתה משמעותית בכאבים וקיצור משך האישפוז וההתאוששות. בדרך כלל החולה מאושפז למשך יממה, תלוי בקצב ההתאוששות. אצלנו במעיני הישועה אנו נוטים "לפנק" את מטופלנו ולהאריך מעט את האישפוז, זאת, משום שאנו יודעים שחלק גדול מהנשים חוזרות הביתה לא למנוחה אלא לטיפול בילדים ואיכות ההתאוששות שלהן חשובה מבחינה רפואית.

מהם הסימנים לאבנים בכיס המרה?

כאמור, בחלק גדול מהמקרים אבני מרה אינן גורמות לתסמינים ואין צורך בטיפול בהן. במקרה של אבני מרה סימפטומטיות, החולה מפתח כאבים בבטן העליונה – לרוב בצד ימין. הכאבים הינם בצורת דקירות או בצורת 'חגורה' (מהבטן לכיוון הגב). הכאבים עשויים להיות מלווים בבחילה ובהקאות. כאבים אלה מופיעים במיוחד לאחר ארוחה כבדה.

יש לציין כי סימפטומים אלה עשויים להופיע גם בשל גורמים נוספים, כגון קילקול קיבה. ואולם כאשר אחרי כל ארוחה כבדה, הכוללת מזונות מטוגנים או שומניים, מופיעים כאבים, יש מקום לחשד שמדובר באבנים בכיס המרה. חולים שכתוצאה מהכאבים מתנזרים ממזונות שומניים ומארוחות כבדות, עשויים לזכות בשיפור או היעלמות התופעה – אולם מאחר שהבעיה לא נפתרה, הם עלולים להגיע להחרפת המצב ולסיבוכים. משום כך, במקרה של אבני מרה סימפטומטיות – מומלץ לטפל. אין הצדקה 'למשוך' את הבעיה שכן היא לא תיפתר מאליה – כיס מרה שייצר אבנים ימשיך לייצר אותן. אבנים בכיס המרה עלולות לגרום לסיבוכים, אבנים קטנות שעוברות בדרכי המרה עלולות לחסום את דרכי הכבד ולגרום לצהבת, או לחסום את צינור הלבלב ולגורם לדלקת בלבלב, ואז הבעיה מורכבת יותר.

אבחון של אבנים בכיס המרה נעשה באמצעות בדיקת אולטרה סאונד.

האם לא ניתן לפורר את אבני המרה ללא ניתוח?

אבנים הנוצרות בכליות או בדרכי השתן, שאף הן גורמות לכאבים עזים, ניתן לפורר באמצעות גלי הלם (ריסוק חוץ גופי), באמצעות אולטרה סאונד, או בפעולות כירורגיות נוספות. כמובן שלא יוציאו את הכליה בשל כך. לעומת זאת, כיס מרה אינו חיוני וניתן להמשיך לחיות בלעדיו. הכיס משמש כמאגר למיצי המרה, ולאחר ארוחה הוא מתכווץ ומפריש את המרה לתריסריון. כאשר אין כיס מרה – המרה מופרשת וזולגת באופן קבוע לתריסריון והגוף לומד לחיות עם זה. החיים נמשכים כרגיל ללא כיס מרה.

בנוסף, נסיון לפורר אבנים בכיס המרה לפירורים, עלול להביא לכך שפירורי האבן יעברו במערכת והם עלולים לסתום את הצנרת. הוצאת כיס המרה קלה ופשוטה ואינה גורמת לבעיות.

חשוב לציין כי במקרה שיש צורך רפואי בניתוח – אין מקום להימנע ממנו בשל חששות מהניתוח. ישנם חולים שמעדיפים לדחות את הניתוח ולהמשיך לחיות עם האבנים – עליהם לדעת כי הם עלולים להגיע לסיבוכים. התקפי הכאב יכולים להיות חזקים מאוד ולהביא את החולה לחדר מיון. אין עניין לסבול ולהסתכן.

 

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה