Skip to Content

אקו לב עוברי – אולטרסאונד של הרחם

החשיבות של בדיקת הלב העוברי נובעת מכך שעד מחצית מההפרעות המבניות, מתרחשות דוקא בלב, כמעט כמו בכל שאר האיברים יחד !

2017 יוני 28 / ד' תמוז ה' אלפים תשע"ז

טרם ההריון:

אילו מומים ובעיות ניתן לגלות באולטרסאונד תלת-מימד של הרחם ?

בדיקת האולטראסאונד, תלת-מימד של הרחם מהווה התפתחות טכנולוגית משמעותית מאוד מאחר ועד המצאתה, בדיקת מבנה הרחם החיצוני נעשתה אך ורק באמצעות ניתוח. כיום באמצעות בדיקת אולטרסאונד תלת-מימד, אנו יכולים לקבל תמונה תלת-מימדית שמאפשרת לראות את הקונטור החיצוני של הרחם, האם מדובר ברחם דו-קרני או חד קרני? האם קימת מחיצה ברחם ובאיזה עומק המחיצה, וכך להחליט האם קים צורך בהתערבות ניתוחית או שניתן להמשיך בניסיון להרות או בסיוע באמצעות טיפולי פריון.

חשוב לדעת

כחלק מבדיקות ההכנה וההנחיות בתכנון של הריון ראשון כמו יעוץ גנטי, בדיקות דם כלליות, ונטילת חומצה פולית, מומלץ לבצע אולטראסאונד גינקולוגי.

 

האם חשוב לבצע בדיקת אולטראסאונד בטרם החלטה על הריון ראשון?

כחלק מבדיקות ההכנה וההנחיות בתכנון של הריון ראשון כמו יעוץ גנטי, בדיקות דם כלליות, ונטילת חומצה פולית, מומלץ לבצע אולטראסאונד גינקולוגי.

באמצעות בדיקה זו נוכל להתרשם ממבנה הרחם והשחלות, לשלול מומים רחמים באמצעות התלת-מימד לדעת את כיוון הרחם (קדמי או אחורי) את מבנה הרירית המרפדת את הרחם, ולהתרשם ממבנה השחלות והזקיקים. מידע כה רב שמתקבל מבדיקה קצרה של סונר גינקולוגי, יאפשר לנו לגלות פרטים רבים על תקינותה של מערכת המין של האישה בטרם כניסתה להריון.

ממצאים חריגים המתגלים בבדיקה, יכולים להיות מטופלים, מה שיאפשר בעזרת השם, הצלחת ההריון המתוכנן.

 

בדיקות מיוחדות במהלך ההריון:

מהי בדיקת אקו-לב עובר, ומדוע מפנים אליה רק חלק מההרות?:

לעיתים, במהלך ההריון  מופנית  ההרה  לביצוע אקו-לב עובר. מדובר בבדיקת  אולטראסאונד המתבצעת ע"י מומחה לצורך הערכת לב-העובר.

צריך לזכור שהחשיבות של בדיקת הלב העוברי נובעת מכך שעד מחצית מההפרעות המבניות, מתרחשות דוקא בלב, כמעט כמו בכל שאר האיברים יחד.

הלב בנוי מ- 4 מדורים, שני פרוזדורים ושני חדרים, ובינהם מסתמים. אליהם מחוברת מערכת ורידים והעורקים הראשיים. הבדיקה מדגימה את המבנים הללו וכמובן שמנסה להעריך את התפקוד הלבבי כולל זרימות הדם. למרות הניסיון לאתר כל הפרעה, חשוב לצין, שלא כל ההפרעות יודגמו בשלב מוקדם, מאחר וקיימים מומים אשר עלולים להחמיר במהלך ההיריון, כמו לדוגמה: היצרות של מסתם, אשר יכולה להיות קלה עד כדי כך  שלא ניתן לאבחן אותה בשלבים מוקדמים של ההיריון, אך עלולה להחמיר בהמשך.

לבדיקה יופנו רק נשים להן קים חשד להפרעה במבנה לב העובר, ובנוסף, נשים בקבוצת הסיכון, להן מומלץ לבצע אקו-לב עובר בכל הריון, כמו : נשים שילדו בעבר ילד עם מום לב. נשים שהן או בן זוגן סבלו ממום לב. נשים שסובלות מסוכרת, נוטלות תרופות מסוימות או סובלות ממחלות אחרות.

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה