Skip to Content

לידת בית, כל התשובות לשאלותיך

2016 נובמבר 20 / י"ט חשון ה' אלפים תשע"ז

לידות בית מאופינות בשני סוגים:
לידת בית מתוכננת

לידה בבית כאשר היולדת לא הספיקה להגיע לחדר לידה.

 

היסטוריה קצרה של לידות בית
בעבר הרחוק (כ-100 שנה לאחור) לידות היו מתרחשות בבית. המשפחה היתה קוראת למילדת או רופא שהיו מגיעים לבית היולדת  ונותנים את הטיפול המיטבי שהיה קים באותם ימים.
תמותת תינוקות ותמותת אמהות , היתה דבר שבשיגרה.
מסיבה זו הוחלט על העברת נושא הלידות לבית חולים מסודר בו ניתן לטפל גם במצבי חרום.

 

מי יכולה ללדת בבית ולמי לא מומלץ
לידת בית בתנאים הקיימים בארץ אינם מומלצים לאף יולדת. לאחרונה השתתפתי בתכנית בטלוויזיה שדנה בנושא לידות בית וטענתי לעומת הגב' שצידדה בלידות בית שהנה אנחנו יושבים באולפן ברמת השרון. השעה 08:30 בבקר. אם צריך לקרוא לאמבולנס שיעביר יולדת שהסתבכה או יילוד שהסתבך לבית החולים, ייקח לאמבולנס שעה להגיע ועוד שעה לפנות. בינתיים מה יהיה על היולדת או היילוד?…..

 

כמה לידות בית מתקיימות בארץ?
בארץ מתקיימות כ- 500 לידות בית בשנה.

 

מה מניע נשים ללדת בבית?
הרצון לטבעיות. מחשבה שהדבר הטבעי הוא הטוב ביותר.
לטעמי – הטבע גם הורג תינוקות ואמהות ולו הטבע היה הדבר הטוב ביותר אין צורך ברפואה הקונבנציונאלית.
הבעיה היא שאם האם היתה יכולה לקחת סיכון רק על עצמה , נניח שמותר לה.
אך מי יגן על התינוק שאינו יכול לחוות דעה בשלב זה של חייו ?

 

מהן הסכנות העיקריות בלידת בית?
יולדת המגיעה לחדר לידה נכנסת לקטגוריה של יולדת בסיכון נמוך או בסיכון גבוה. לא אחת תוך כדי תהליך הלידה היולדת עוברת מהגדרת סיכון נמוך ל- סיכון גבוה. זאת על פי המוניטור של היולדת והעובר, זאת על פי אולטרסאונד שלא אחת מתבצע בחדר לידה. זאת על פי כמות דמום שמופיע במהלך הלידה ו/או אחריה. זאת על פי שינוי בלחץ הדם ובסימנים חיוניים אחרים.
במקרה כזה מכינים את היולדת לאפשרות של צורך בניתוח קיסרי מיידי. (מכינים לה מנות דם בבנק הדם – דבר שלוקח 30-40 דקות) שולחים בדיקות מעבדה שונות וכו'. יולדת הנמצאת בבית – אינה מחוברת למוניטור. המוסג על מצב העובר מוגבל מאד. אין אפשרות להתכונן למצבים דחופים או מצבי חרום ואם מצבים כאלו מופיעים, רק אז יוזמן אמבולנס וצריך לקוות שעומס התנועה הוא כזה, שניתן יהיה להגיע לבית החולים מבעוד מועד.

 

במדינות אירופאיות רבות לידות בית הן תופעה נפוצה
במדינות כמו הולנד ואנגליה ישנן לידות בית רבות.
ישנם אמבולנסים מיוחדים עם ציוד, מנות דם, וצוות הנקראים "FLYING SQUADS " היכולים להגיע ולטפל מידית (פרט לפעולות ניתוחיות). בארץ, אמבולנס עם חובש מתנדב או אפילו פראמדיק , ללא ציוד, ללא מנות דם ועם מיומנות מאד מוגבלת, לא יתן מענה מספק.

 

הטענה של יולדות ושל ארגונים שונים
נכון הדבר שבבתי חולים הלידות הפכו למשהו טכני יחסית ל"חוויה" של לידת בית. נכון שמבוצעים הרבה ניתוחים קיסריים שלא לצורך.

צריך למצוא את שביל הזהב. מרכז יילוד בנמצא בצמוד לחדר לידה וחדר ניתוח בו ניתן לבצע לידה טבעית ובמידה והיולדת עוברת להגדרה של יולדת בסיכון, ניתן להעבירה לחדר לידה תוך שתי דקות עם זמינות מידית של חדר ניתוח.

לידות בית אינן מאימות על מערכת הבריאות. אנו בחדר לידה מתמודדים לא אחת עם יולדות שילדו בבית והסתבכו. לדוגמא: יש מצבים שבהם לא ניתן להגן  על אזור החיץ במהלך לידה על מיטה רגילה. וישנם קרעים עקב כך. מילדת או רופא בלידת בית אינו יכול לבדוק את מצב הנרתיק בצורה טובה. אין לו תאורה טובה, אין מיטה עם רגליות בה ניתן לקבל פיסוק מתאים אין לו מכשירי הרחבה לנרתיק לצורך ביקורת צוואר הרחם ועוד ועוד.

 

האמנם הגוף יודע ללדת לבד ?
ברב הגדול של המקרים הגוף יודע ללדת לבד. האם זה הדבר הטוב ביותר ליולדת וליילוד?
ראיתי יותר מידי מקרים במהלך השנים של יילודים שנפגעו קשות מלידות בית. מי מגן עליהם?

האם לידה ראשונה מסוכנת יותר ?

כל לידת בית נושאת בחובה סיכונים ליולדת וליילוד.

האם אשה שילדה פעם אחת יכולה ללדת לידת בית ?
אסור להקיש מלידה אחת על הלידות הבאות. משקל התינוק עשוי להיות גדול יותר, כניסת ראש התינוק לאגן עשויה להיות לא תקינה וכו'.

 

כיצד לשמור על בטיחות ?
בטיחות האם והעובר – הן בחדר לידה מסודר.

הייתי משנה את השאלה. האם ניתן לתבוע את האם שתינוקה נפגע מלידת בית? (מי דואג לאינטרסים של התינוק. לאם חשובה החוויה של לידת בית. מה עם התינוק?????)
האם מגיע מענק לידה ?
בוודאי מגיע מענק לידה ליולדת בבית. הבעיה היא כשהיא מגיעה לחדר לידה אחרי 24 שעות כיצד אני יכול להיות בטוח שזה התינוק שלה? אולי היתה בהריון בשבוע 20 והפילה והתינוק הזה איננו שלה ואם נרשום אותו היא תקבל ביטוח לאומי וקצבת ילדים….. רב היולדות לא באות אם שופת עוד של מילדת או רופא שביצעו לידת בית.

 

האם חובה לפנות את היולדת והילוד ?
אני מאמין שכדאי לפנות את היולדת עם תחילת תהליך הלידה ולא לחכות לאחרי הלידה.

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה