Skip to Content

מבנה הלב ופעולתו

2016 דצמבר 4 / ד' כסלו ה' אלפים תשע"ז

מבנה הלב ופעולתו:
הלב הוא איבר חלול שגודלו כגודל האגרוף של בעליו. הוא מצוי בחלל החזה בצד שמאל מאחורי עצם החזה. דופנותיו עשויות שריר חזק המסוגל להתכווץ ויש בו ארבעה חללים – שניים קטנים הנקראים עליות או פרוזדורים ושניים גדולים הנקראים חדרים.
בצידו הימני של הלב עלייה אחת (עלייה ימנית) וחדר אחד (חדר ימין) וביניהם מסתם. כך גם בצדו השמאלי של הלב – עלייה שמאלית וחדר שמאלי וביניהם מסתם. בין החלק הימני לחלק השמאלי מפרידה מחיצה.

אופן פעולת הלב:
בצד ימין של הלב נמצא הדם "המשומש" שחזר מהגוף וכעת הוא "עני" בחמצן.
דם זה יוזרם לריאות כדי לחדש את מלאי החמצן שלו.
בצד שמאל של הלב נמצא דם שחזר מהריאות, דם זה "מועשר" בחמצן והוא נע דרך כלי הדם הראשי הנקרא אבי העורקים (האורטה) בחזרה לגוף, כדי לספק חמצן ומזון לכל תא ותא בגופנו, וחוזר חלילה כל חיינו.
פעימות הלב (הדופק) שאתם שומעים, הן בעצם ההתכווצויות של הלב, בכל פעם שהלב מתכווץ הוא מזרים את הדם אל כל אברי הגוף.
על קצב פעולתה של משאבת הלב אחראי מוקד חשמלי פנימי הנמצא בעלייה הימנית השולח בתדירות קבועה, אל כל חלקי הלב, זרמים חשמליים הגורמים להתכווצות הלב ופעולתו.
גם הלב עצמו זקוק לאספקת דם. כלי הדם המביאים דם ללב עצמו, יוצאים מאבי העורקים ונקראים עורקים כליליים או עורקים קורונריים. ישנם שלושה עורקים ראשיים המתפצלים לעורקים קטנים יותר ואלה מתפצלים לרשת ענפה מאוד של נימים בתוך שריר הלב.
היצרות העורקים הכליליים או חסימתם, היא הפוגעת באספקת הדם והחמצן לשריר הלב.

שימו לב ללב:
סימני אזהרה לבעיות לב שצריכים לגרום לאנשים להגיע לבית החולים בדחיפות

  • בכל מקרה בו חשים כאב חד ופתאומי שאינו חולף כעבור 15 דקות יש להתפנות לבית החולים ולא בנהיגה עצמאית.
  • חשוב להזעיק אמבולנס ומיד.
  • ניתן ללעוס אספירין לא מצופה במינון של 300-500 מ"ג כטיפול ראשוני העשוי למוסס קריש דם בשלבי התהוות מוקדמים מאד.

הזמן, במקרה של התקף לב, הוא קריטי. ככל שפותחים יותר מהר את העורק הכלילי החסום הגורם לאוטם, כן סיכויי ההצלה וגם ההחלמה של הלב גבוהים יותר.
לרוב התחושה בזמן התקף היא תחושת לחץ או שריפה בחזה, לפעמים כאב בלסת תחתונה או בזרוע, לעיתים, גם כאבי גב חדים ופתאומיים עלולים להיות ביטוי לבעיה בלב.
אנשים שעברו אירוע לבבי חייבים להקפיד על נטילת תרופות כסדרן ובשום אופן לא לזלזל בהוראות הרופא. אדם שעבר צנתור ושמו לו תומכונים (סטנטים) ואינו לוקח תרופות על פי הוראות הרופא המטפל, מסתכן בסתימה מחודשת.
אנשים שעברו אירוע צריכים לטפל בנושא עישון, יתר לחץ דם, נוכחות יתר של שומני הדם וסוכרת.
שמירה על כושר גופני היא כורח המציאות לחייו התקינים של חולה הלב, לא פחות מנטילת תרופות. ההמלצה היא על הליכה של 45 דקות פעמיים-שלוש בשבוע.
אין לדלג על מעקבים ומצד שני – צריך לחזור לקהילה כאנשים פעילים. לא לעזוב את העבודה ולא 'להתחלות', אלא להמשיך באורח חיים סדיר, בהתאם להנחיית הרופאים. מעטים מאד הם חולי הלב שבאמת צריכים לעשות שינוי מהותי כמו עזיבת מקום העבודה.

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה