Skip to Content

רקוויאם לועדת גרמן

2016 נובמבר 22 / כ"א חשון ה' אלפים תשע"ז

שרת הבריאות הקימה את ההועדה, הנושאת את שמה, באפריל 2013. הפתיח של ההודעה על הקמת הועדה כלל דברי שבח נלהבים למערכת הבריאות עד שלא ממש ברור מדוע הוקמה. לתזכורת הנה הדברים כלשונם:

"חוק ביטוח בריאות ממלכתי נכנס לתוקפו לפני כעשרים שנה (ליתר דיוק -28 שנים). בבסיס החוק עמדו עקרונות יסוד של שוויון, צדק ועזרה ההדדית. חקיקתו של החוק היוותה מהלך מהפכני אשר העמיד את מדינת ישראל בשורה הראשונה של המדינות המתוקנות המציעות לתושביהן מערכת רווחה מפותחת ושוויונית גם בתחום הבריאות. ההסדר הארגוני והמשפטי שבא לידי ביטוי בחוק משתלב במערכת מוסדית וארגונית רחבה של רפואה ציבורית ומקצועית, שנבנתה והתפתחה  במהלך השנים וכוללת, פרט לקופות החולים, גם את בתי החולים, שירותי בריאות הציבור ומוסדות להכשרה רפואית מהמובילים בישראל ובעולם. לרשות מערכת זאת עומדות תשתיות פיסיות וטכנולוגיות מתקדמות, והון אנושי יוצא דופן ברמתו, במקצועות הרפואה השונים, והיא מאופיינת באיכות גבוהה, ובחתירה בלתי פוסקת לקידמה. מערכת זו זוכה לשבחים מפי מומחים של ארגונים בינלאומיים"..
להצדקת הקמת הועדה נכתב משפט המפתח הבא: "עם זאת, בשנים האחרונות, מסתמנות מגמות מדאיגות שקשה לאמוד את השפעתן ארוכת הטווח על המערכת". סתמה ולא פירשה.
הועדה הבטיחה לפרסם המלצות על היחס בין רפואה פרטית וציבורית
על הביטוחים המשלימים והפרטיים ועל מעמדו של משרד הבריאות כרגולטור וכבעלים של בתי חולים ,כפילות הפוגעת בתפקודו. הועדה התחייבה לפרסם את המלצותיה תוך חמישה חודשים.
חלפו למעלה מ12 חודשים ומה קבלנו: המלצה רפה להקים רשות אשפוז ממשלתית (לא ממלכתית) אשר ,פרט לעלות הקמתה ואחזקת המנגנון, לא תשנה את התלות התקציבית של בתי החולים הממשלתיים במשרד האוצר, לא תאפשר להם חופש פעולה בשוק הבריאות ,לא תשפר את מערך ההסכמים המסורבל בינם לבין קופות החולים ולא תסייע לאיזון תקציבם.
כעת הוועדה מפרסמת כי בכוונתה להמליץ על "שר"פ מוגבל " בבתי החולים הציבוריים.
הניסיון  הוא כאילו "להרגיש בלי וללכת עם". מי שיש לו ביטוח משלים יוכל לבקש לעצמו מנתח בכיר מתוך רשימה. הוא לא יקבע מי יהיה המנתח.
ובכן מה תשיג  המיני-רפורמה המוצעת?
היא תעלה כסף כי קבוצת המנתחים הבכירים תדרוש ותקבל תשלום עבור השירות,כל שאר חברי הצוות הישיר, מרדימים ,אחיות, רנטגנאים ,ידרשו תשלום נוסף,בלעדיהם אין ניתוחים.  ומדוע יגרע חלקם של הרופאים שהם "תומכי  ניתוח", הפנימאים הקובעים את האבחנות , הגסטרואנטרולוגים, ,הרנטגנולוגים והפתולוגים  היועצים לכירורגים, והרשימה עוד ארוכה. מדוע יסכימו כל האנשים המיומנים האלה לעבוד תמורת שכר ממשלתי ולסייע למנתחים לעשות כסף?
החולים עצמם יחפשו כל דרך על מנת להשפיע על זהות המנתח, כלומר יווצר תמריץ לרפואה שחורה. המנתחים המבוקשים (לוא דווקא הטובים ביותר אלא המתוקשרים) לא יסתפקו בתוספת לשכרם ,הנה עוד תמריץ לרפואה שחורה.

מי ינתח את המסכנים שאין להם ביטוח משלים?

כיצד יצמח דור חדש של כירורגים ואורתופדים?

החולה שהפעיל את הביטוח המשלים והוסיף על כך השתתפות עצמית מעל לשולחן, ומי יודע כמה כסף מתחת לשולחן, לא יסכים שמתמחים ינתחו אותו. המנתח הבכיר הרוצה  להספיק לבצע מספר ניתוחים לא ירצה להקדיש את הזמן  היקר (תרתי משמע) להדרכת מתמחים. תוך מספר שנים כירורגים שירצו לרכוש ניסיון יסעו לארצות מתפתחות וינתחו שם.

האם  רשויות הבריאות בארץ יכירו בניסיון הנרכש ? ספק רב.  אם השינוי יתחיל הוא לא יעצר עד שהמערכת תיהרס. לבנותה מחדש יהיה קשה שבעתיים.
על זאת נאמר "חכם אינו נכנס לבוץ שהפיקח יחלץ ממנו".

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה