Skip to Content

כף רגל סוכרתית – איך זה קורה ?

מחלת הסוכרת עלולה לגרום להופעת כיבים, זיהום ונמק בכף הרגל. כתוצאה מכך עלולים חלילה, אף להגיע למצב המחייב את קטיעת הרגל.

2019 פברואר 21 / ט"ז אדר א' ה' אלפים תשע"ט

כף הרגל הסוכרתית, זה שם כולל לכמה סוגי תחלואים הפוגעים בכפות רגליהם של חלק מחולי הסוכרת. בחלק מהמקרים מדובר בפצעי לחץ שיוצרים זיהום, ובגלל שהמערכת החיסונית של החולה מוחלשת, גופו אינו מצליח להילחם בזיהום ההולך ומתפשט בקצב מהיר או איטי, כל מקרה לגופו. ניתן לטפל בהצלחה במרבית הכיבים. ככל שהטיפול יתחיל בשלב מוקדם יותר, כך שיעור ההצלחה יעלה. 

איך זה קורה ?

כף הרגל סוכרתית, מסביר לנו ד"ר נוף, זה שם כולל לכמה סוגי תחלואים הפוגעים בכפות רגליהם של חלק מחולי הסוכרת. בחלק מהמקרים מדובר בפצעי לחץ שיוצרים זיהום, ובגלל שהמערכת החיסונית של החולה מוחלשת, גופו אינו מצליח להילחם בזיהום ההולך ומתפשט בקצב מהיר או איטי, כל מקרה לגופו.

מקרה אחר, גם הוא קרה לאחד המטופלים שלי: הוא שיחק עם הנכדים שלו בלגו. אחרי שעות, כשחלץ את הנעל הוא גילה שהיא מלאה דם. התברר שקובייה קטנה של לגו נכנסה לו בנעל והוא לא הרגיש. במשך שעות הוא התהלך בבית ובחוץ כשקוביית לגו בתוך הנעל שלו. היא הגיעה עד לעצם!!
- ד'ר מתי נוף,מנהל היחידה לכף רגל סוכרתית

חולי אחר הפוקד את כפות הרגליים הסוכריות הוא פגיעה בשרירים

ישנה גם תופעה שכיחה למדי בקרב בעלי כפות הרגליים הסוכרתיות של התעוותות כך הרגל, וכתוצאה מכך שבירת עצמות פנימיות. לפעמים התחלואה היא כזאת של התייבשות והיסדקות העור, מה שמתפתח במהרה לפצע קשה ריפוי.

לתחלואים הללו מצטרף גם אובדן התחושה בכף הרגל, בגלל פגיעה של המחלה במערכת העצבים, כך שהחולה אינו מודע בכלל למתחולל בכף הרגל שלו, אם הוא לא מבצע מעקב עצמאי ומעקב רפואי באופן שוטף.

"בסופו של דבר, זה מגיע לזיהום", אומר ד"ר נוף, "בין אם הבעיה היא פצעי לחץ שכמובן מתבטאים מיד בזיהום, ובין אם מדובר בהתעוותות כף הרגל ושבירת עצמות שיוצרת בלט של אצבע למשל, במסגרתו יורדת האצבע ומתחככת בתחתית הנעל מה שיוצר במהרה פצע שמזדהם, וכאמור חולי הסוכרת ברבים מהמקרים סובלים מהחלשת המערכת החיסונית שלהם, כך שהזיהום הולך ומתפשט עד שהוא מצריך כריתה של כף הרגל".

ברגע שמתחיל להיווצר פצע בכף רגל סוכרתית, אפשר כבר לראות לאן זה מוביל. הגוף אינו יכול להתרפא מהפצע בקלות, מהפצע נוצר זיהום, ואחרי זיהום מגיע שלב הכריתה.

הבעיה שרוב הרופאים אינם יודעים להתמודד עם המצב הזה, והם פשוט מעבירים את הפונה לאורתופד במקרה הטוב או לרופא פנימי במקרה הפחות טוב. יש לי חבר אורתופד שסיפר לי שהוא אינו מתעסק עם כף רגל סוכרתית. מי כן עושה את זה? אצלם בבית החולים זה תפקידו של רופא פנימי… זאת לא פחות משערורייה. לדבריו זאת החלטה של מנהל המחלקה בה הוא עובד, ואין לו יכולת לשנות אותה. אני חושב שצריך לפתוח חקירת משטרה על דבר כזה. זה כמו לתת לרופא שיניים לעשות ניתוח לב פתוח, או לעשות טיפול שיניים אצל אחות מוסמכת. אין שום קשר בין התחומים הללו, למעט העובדה ששניהם נכללים תחת הקטגוריה של 'רפואה'.

ומה הבעיה הכי קשה בכל הסיפור הזה? שהחולים לא מרגישים כאב. במקרים רפואיים אחרים, החולים לא נותנים מנוח לרופא, כי הם סובלים מכאבים ועד שהבעיה לא באה על פתרונה הם ימשיכו לחפש ולדרוש מזור למכתם.

 ממה הבעיה הכי קשה בכל הסיפור הזה? שהחולים לא מרגישים כאב
- ד'ר מתי נוף,מנהל היחידה לכף רגל סוכרתית

"אני יכול לספר לך על מקרה מזעזע שקרה אצל מטופל שלי. הוא הלך בשעות הבוקר ברחובה של עיר, ועבר ליד אתר בניה. במשך כל היום הוא הסתובב והיה פעיל באופן שגרתי לחלוטין, ובלילה לפני שהלך לישון הוא חלץ את נעליו, או אולי נכון יותר לומר שהוא חלץ את נעלו, כי רק נעל אחת ירדה מהרגל שלו. את השניה הוא לא הצליח לחלוץ. הוא קרא לבן שלו שניסה גם הוא למשוך החוצה את הנעל, ללא הועיל. לפתע הבחין הבן במסמר שנעוץ בסוליית הנעל. הוא משך אותו החוצה עם פלייר, וגילה לחרדתו שהמסמר היה נעוץ בעומק כף הרגל! מסמר באורך של עשרה סנטימטרים! האיש פשוט לא הרגיש שום כאב. הסיפור העצוב הזה נגמר לצערי העמוק בכריתת רגל באזור הברך.

"מקרה אחר, גם הוא קרה לאחד המטופלים שלי: הוא שיחק עם הנכדים שלו בלגו. אחרי שעות, כשחלץ את הנעל הוא גילה שהיא מלאה דם. התברר שקובייה קטנה של לגו נכנסה לו בנעל והוא לא הרגיש. במשך שעות הוא התהלך בבית ובחוץ כשקוביית לגו בתוך הנעל שלו. היא הגיעה עד לעצם!!

"המשמעות של זה היא שהחולים די סומכים על הרופאים בעיניים עצומות, והרבה פעמים נוטים להזניח את הפצע, כי הם פשוט לא מרגישים כלום.

זכרו!

הקפדה על טיפול מניעה בכפות הרגלים ופניה מוקדמת לשירות רפואי במקרה של בעיה, ימנעו את מרבית הסיבוכים!

קבעו תור מהיר ליחידה לכף רגל סוכרתית >

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה