Skip to Content

זה הקטן גדול יהיה – לידת פג

תשומת לב מיוחדת מוענקת במרכז הרפואי 'מעיני הישועה', לפגים  זה מתחיל בהדרכת נשים המאושפזות במחלקת נשים בהריון בסיכון גבוה, נמשך ב"מפגש אמהות" לאחר הלידה במהלכו מתעדכנים על התפתחות הפגים ,משוחחים על מצבים משותפים ללידת פג ,בתוכנית ליווי אישית של הורי הפג וביישום "שיטת הקנגורו", המשפר את תפקודו של הפג והרגשת האם.

2016 דצמבר 14 / י"ד כסלו ה' אלפים תשע"ז

יחידת טיפול מיוחד בפג ובילוד שבמרכז הרפואי 'מעיני הישועה', מונה כ- 16 פגים/ילודים, ברמת מורכבות שונה. במרכז הרפואי, חושבים לא רק על צרכיו הישירים של הפג, אלא גם על משפחתו.

חוברת מידע לטיפול בפגים – 2014 להורדה לחצ/י כאן

ההורים נמצאים במצב של דחק מאוד גדול הן מעצם הלידה המוקדמת והן ממצבו הבריאותי של תינוקם היקר ובנוסף,המראה הראשון של הפג המחובר לחוטים,צינורות ומכשירים,יכול להיות חוויה לא קלה.ההורים סובלים מתחושת חרדה,דאגה,חוסר אונים,תסכול ולעיתים כעס ורגשי אשמה.

תפקיד הצוות במחלקת פגים במרכז הרפואי "מעיני הישועה" להיות ערים לרגשות אלו ולתת תמיכה מלאה וסיוע נפשי אישי למשפחת הפג,כדי לסייע להם ולהקל עד כמה שאפשר על העומס הרגשי בו הם נמצאים.

לאחרונה פותחה תוכנית חדשה בהובלתם של גב' לריסה אמינוב וגב' ג'נט צוקר מ"מ אחות אחראית שנקראת "ניהול הטיפול בפג ומשפחתו" ומהווה חלק בלתי נפרד מתוכנית טיפול כוללנית שבה אותה אחות מלווה את הורי הפג מהלידה ועד השחרור.

מטרת התוכנית:ריכוז המידע לגבי הפג עבור ההורים ומתן מידע לגבי מה נעשה ומה עתיד להעשות בשיתוף פעולה עם הרופא המטפל והצוות הרב מקצועי-עו"ס,פיזיוטרפיה,יועצת הנקה.במסגרת הפרויקט הנ"ל נערכים מפגשים בין האחות לבין ההורים במועדים הנקבעים מראש, במהלכם הורי הפג יוכלו לקבל תמיכה ומענה על כל השאלות ולהעלות נושאים אשר מטרידים אותם.

בנוסף, במהלך האשפוז, ההורים יקבלו הדרכה לרחצת הפג וסדנא לקראת השחרור המיועד הביתה.
האשפוז הינו גורם סטרסוגני לתא המשפחתי.כחלק מטיפול בהפחתת מצבי דחק ומתן מענה לבעיות ייחודיות המשותפות להורי הפגים ועל מנת להקל על העומס הרגשי בתקופה זו, הוקמה קבוצת תמיכה לאמהות הפגים.

אחת לשבועיים מתקיים "מפגש אמהות" עם אחות מרכזת תחום הפג והילוד,אחות אחראית מחלקת פגים, ועובדת סוציאלית. בנוסף מתקיימת פגישת אמהות עם רופא המחלקה ועם פיזוטרפיסט. בפגישה זאת ניתנת הדרכה לאמהות על התפתחות הפג ועל מתן גריה נכונה לפגים.

ההשתתפות במפגש, תורמת להרחבת הידע בנושאים הקשורים לפגים, לתחושת שותפות ולחיזוק הקשר בין האמהות לצוות.

"שיטת הקנגורו"
אם בעבר, מרגע לידת פג, הוא היה כל כולו נתון ל"חסדיו" של האינקובטור, שם היה גדל ומתפתח, כשלאם נותר רק להביט בו מבעד לזכוכית, הרי שכיום, בעקבות מחקרים שונים שנעשו, הוכח כי מגע האם הישיר, מסייע ותורם להתפתחות הפג.

במחלקת פגים במרכז הרפואי 'מעיני הישועה', מעודדים את האמהות ליישם את "שיטת הקנגורו", לשיפור הקשר בין האם לילוד.

בטכניקה זו בא הפג במגע ישיר, עם האם. האם תחזיק את תינוקה במאונך על גופה, כאשר היא משמשת כאינקובטור אנושי, וחום גופה משמר את חום גוף הפג, שלבוש בכובע וחיתול בלבד".
"שיטת הקנגורו" מספקת לתינוק סביבה תומכת ויציבה, התינוק זוכה למגע גופני חם ונינוח יותר, המשפר את תפקודו הפיזי ותורם לעליה מהירה יותר במשקל. כמו כן מקנה תחושת ביטחון ביכולת הטיפול בתינוק ואף שיפור ניכר בהארכת תקופת ההנקה.

יישום שיטת הקנגורו יחל, כאשר האם מוכנה לכך ומצב הפג יציב. במצבים מסוימים ביצוע ה"קנגורו" מותנה באישור הרופא המטפל וביכולת מעקב סיעודי צמוד אחר התינוק. במרכז הרפואי מעיני הישועה האם מיישמת את שיטת הקנגורו גם בתינוקות מונשמים עם השגחה צמודה של אחות.

"מתכוננים ללידת הפגים"
ההתייחסות במרכז הרפואי, ללידת הפג, מתחילה עוד לפני לידתו, בהדרכת נשים המאושפזות במחלקת נשים, בהריון בסיכון גבוה. הדרכה זו מתבצעת אחת לשבוע, או עפ"י הצורך.

צוות מחלקת נשים, מזהה את הנשים המאושפזות הזקוקות להדרכה בנושא וצוות היחידה לטיפול מיוחד בפג ובילוד, מקיים את הדרכת הנשים ובעליהן.

בפגישה מוצגת הפגייה ונעשית "הכנה" ללידת פג, במהלכה מוזמנים הזוגות לסיור בפגייה. הניסיון מראה, כי לאחר הדרכה כזו, פוחתת החרדה בקרב הנשים לפני הלידה ואף לאחר כניסתם לפגיה.

נסכם ונאמר שמחלקת פגים במרכז הרפואי 'מעיני הישועה' רואה חשיבות רבה בקשר התמידי, הליווי הצמוד ובשיתוף פעולה בין הצוות המטפל לבין משפחת הפג מטרום לידה ועד שחרור הפג בשעה טובה לביתו.

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה