Skip to Content

שפעת ילדים – אנטיביוטיקה לילדים

מחלות זיהומיות נגרמות על ידי גורם חיצוני כמו חיידק, וירוס, פטריה או פרזיט. בילדים זהו תחום חשוב ונפוץ ביותר.

2019 פברואר 19 / י"ד אדר א' ה' אלפים תשע"ט

ילד שהגיע עם דלקת גרון, המערכת החיסונית הגיבה יותר מידי למצבו וגורמת לדלקת פרקים, לפגיעה בלב או בכליות. לכן אנו משתדלים גם לטפל בגורם וגם לתת תרופות בשביל לווסת את פעילות מערכת החיסון. פרופ' אלי סומך, מנהל אגף ילדים במעיני הישועה מסביר איך להתנהג במצבים של שפעת אצל ילדים.

אנטיביוטיקה ילדים

בין המחלות הזיהומיות השכיחות ניתן לראות מקרים כמו קדחת שגרון או דלקת פרקים שאירעו בעקבות סיבוך של חיידק או דלקות גרון
- פרופ' אלי סומך,מנהל אגף הילדים במרכז הרפואי מעיני הישועה

מה ההגדרה של מחלות זיהומיות ואימונולוגיות, מה הסיכונים, ואלו פרמטרים משפיעים על הטיפול וההחלמה?

"מחלות זיהומיות נגרמות על ידי גורם חיצוני כמו חיידק, וירוס, פטריה או פרזיט. בילדים זהו תחום חשוב ונפוץ ביותר. אנו בבית החולים רואים מקרים רבים מאד של מחלות אלו, שמתפרצות בבני ברק ראשונות, לפני כל הארץ. וזאת מכיוון שבמקום בו יש יותר ילדים, המחלה באה לידי ביטוי מהר יותר. אם ניקח לדוגמא את השפעת שהתפרצה באזור ביתר שאת וכך גם את החצבת. בין המחלות הזיהומיות השכיחות ניתן לראות מקרים כמו קדחת שגרון או דלקת פרקים שאירעו בעקבות סיבוך של חיידק או דלקות גרון.

"מחלות זיהומיות אצל ילדים מתפרצות בעוצמה גדולה יותר אבל התגובה לתרופות מהירה יותר והשינויים קיצוניים הרבה יותר, לכן כל כך חשוב לשים לב לכל שינוי ולתפוס אותו מיד כשהוא מתחיל בשביל לתת את הטיפול הנכון ולרפא. ככל שהגיל קטן יותר התמונה בולטת והסיכון גדול. אם מתחילים את הטיפול מהר יותר יש שיפור בסיכויי בהחלמה. אנו מאמנים את הרופאים לאתר כבר בכניסה למיון מצבים הדורשים טיפול מידי, נותנים טיפול אנטיביוטי מהיר ומשלימים את הבדיקות.

"מחלה אימונולוגית נגרמת עקב בעיה או תגובה במערכת החיסון. או שהיא מגיבה חלש מדי בעקבות חסר חיסוני, בעיה מולדת, או אפקטים של תרופות כמו סטרואידים או כימותרפיה שמחלישות את המערכת החיסונית. או הפוך- מערכת החיסון מגיבה יותר מידי חזק. וכך קורה שכאשר ילד שהגיע עם דלקת גרון, המערכת החיסונית הגיבה יותר מידי למצבו וגורמת לדלקת פרקים, לפגיעה בלב או בכליות. לכן אנו משתדלים גם לטפל בגורם וגם לתת תרופות בשביל לווסת את פעילות מערכת החיסון."

כיצד מצליחים לשמור במחלקה על מינימום הידבקויות?

"אנו מקפידים על כללי ברזל שמונעים אפשרות להדבקה. לפני ואחרי כל בדיקה של ילד הצוות דואג לחיטוי הידיים באלכוהול או סבון. דבר נוסף, אנו משתדלים מאד שהחולים בחדרים יהיו עם מחלות דומות, לדוגמא – חולה שפעת עם חולה שפעת. ואם ילד צריך לשהות בחדר לבד עקב מחלתו אנו מקפידים על כך, יש גם חדרי בידוד במקרה הצורך.

"אני יכול להעיד כי אנו ברוך השם מצליחים להימנע מהידבקויות. ואם בבתי חולים זו הרעה החולה, וילד שמגיע עם דלקת ריאות נדבק משלשולים, אנו עושים ככל יכולתנו ומזהירים את הצוות ואת ההורים להקפיד על היגיינה מקסימלית. מדי תקופה אנו מבקשים מהנהלת בית החולים לבצע מדד איכות ולבדוק אם אכן אנו מצליחים לשמור על מינימום הידבקויות ואכן התוצאות מעולות."

 

 

מרפאות החוץ שלנו שודרגו בכל כך הרבה מומחים,
לכל גיל, לכל אחד וכמובן לכל המשפחה. לבריאות!
חזור למעלה